נושא הבלוג

קצת קשה לדחוס יותר מ- 25 שנות ניסיון של תיב"ם מכני תלת ממדי והדפסה תלת ממדית לתוך בלוג אחד. אבל, זה כייף לנסות.
הבלוג מיועד למקצוענים ולחובבים ב 3D CAD וב 3D Printing למי שרוצה ללמוד ולהבין יותר על הטכנולוגיה ועל החידושים בתחום. אשמח לתגובות ולשיתוף.

יום ראשון, 5 בפברואר 2012

תיב"ם 2011 – סיכום השנה בתיב"ם המכני




אז מה היה לנו?
תיב"ם בקוד פתוח בחינם וגם על לינוקס - האם זו תחילתה של מהפכה?
עשור חדש התחיל ולפתע פתאום כולם רוצים תלת ממד. קונסולות משחק, טלויזיות, קולנוע, בקרי משחק, מדפסות ... ההתלהבות לא פסחה על יצרני התיב"ם שהזדרזו להבטיח (שוב) שהמהפכות בדרך ושבעתיד נתכנן אחרת לגמרי. אבל, כפי שכבר ציינתי בעבר , הכרזות קולניות מסתירות לפעמים חסרים טכנולוגים.
שנת 2011 הסתמנה כשנה של יצרנים מגששים , מסתכלים ימינה ושמאלה וללא מהפכות גדולות בשונה מההכרזות הגדולות של לפני שנתיים שהתמקדו בשני נושאים: תכנון ללא היסטוריה ומחשוב ענן.  

אין הסטוריה
הרעיון של תכנון ללא היסטוריה מנסה לפתור שתי בעיות שמעיקות בעולם התכנון המכני. הראשונה והכואבת קשורה ליכולות המוגבלות של העברת פרויקטים בין תוכנות שונות או גרסאות שונות של אותה התוכנה. בבסיס הרעיון עומדת טכנולוגיה שמאפשרת לשנות ולערוך מודלים ללא תלות בבניה הראשונית. ההיגיון אומר שכאשר לא צריך להתחשב בכללים בבניית המודל, המשתמשים ייהנו מתוכנה קלה ומהירה יותר לשימוש. שנת 2011 הוכיחה שיש מרחק רב בין טענות היצרנים לבין יישומם בשטח ושעדין, רוב המתכננים מעדיפים שליטה על איך שהמודל נבנה וחשוב מכך, על איך הוא ישתנה בעתיד.  הקשרים המורכבים בין הקבצים השונים של חלק הרכבה ושרטוט בתוך המבנה הפנימי של תוכנת התיב"ם הופכים את הרעיון הנ"ל שימושי רק למספר מועט של מקרים. יותר מכך, בעת שימוש ביכולות של עריכה ישירה (כל יצרן קורא לזה בשם אחר), יכול משתמש לא מיומן או לא זהיר, להרוס עבודה של מתכננים אחרים. אוטודסק (http://www.123dapp.com/)  ו PTC, כצעד לבדיקת הטכנולוגיה, פשוט שחררו תוכנות סוליד מלאות להורדה בחינם בעוד סימנס דוחפת את הטכנולוגיה לחזית כשהיא ממצבת אותה כהמצאה יחודית.

יש ענן
אוטודסק נכנסת סוף סוף גם ל PLM ועוד בענן!
Solidworks , הראשונה להכריז ברעש גדול על מעבר לטכנולוגית ענן, התקפלה לאחור בינתיים  ושחררה רק כלי ניהול מסמכים רשתי למתכנן הבודד בשם n-fuze.   תיב"ם בענן? לא כרגע כנראה. ההבטחות מתחילת העשור למעבר למחשוב ענן עדין רחוקות מלהתממש אבל בתחום ה  PLM   , חברת התיב"ם הגדולה בעולם - אוטודסק מפתיעה עם ההכרזה על הכניסה הקרובה לעולם ניהול חיי המוצר עם תוכנת PLM  חדשהבטכנולוגית ענן.  

העשור החדש מתחיל כמלחמת כלבים בין ארבעת היצרנים הגדולים. כולם מסתובבים במעגל ומריחים אחד לשני את הזנב וכל אחד מחכה שהראשון יתקוף כדי לחשוף את נקודות התורפה שלו. כאשר לכל יצרן תוכנה יש היום מעל למיליון משתמשים ועוד כמה ארגוני ענק שמשלמים כסף טוב כל שנה, נראה קצת מלחיץ לסכן את הכל עבור טכנולוגיה חדשה שבזמן ההבשלה שלה חושפת את הלקוחות למתקפות של המתחרים בניסיון לגרום להם לערוק.  המעבר של הלקוחות לשימוש בכלי תוכנה מתקדמים המצטרפים לתיב"ם כגון PLM וסימולציה מקשים על כניסה של שחקנים חדשים לתחום. קשה היום להצליח לבנות בסיס לקוחות גדול ללא פתרונות  מקיפים לכל התחומים . מעין מלכוד 22. כדי שיהיו לך לקוחות אתה חייב לקוחות שמשתמשים בפורמט הייחודי שלך מה שיחייב אחרים לרכוש את התוכנה כדי לשוחח איתם באותה השפה אבל, לקוחות מתרחקים מתוכנה חדשה בגלל שאין מספיק משתמשים לדבר איתם באותה השפה. 

ב 2011 עלו מספר ניצני טכנולוגיה מבטיחים שיתכן ויבשילו בקרוב :
אוטודסק מגלה ענין רציני בפלטפורמות שאינן חלונות ומוציאה גרסאות שונות גם למחשבי אפל ולפלטפורמות ניידות. 
FreeCad היא הניסיון הרציני הראשון לתוכנת תיב"ם בקוד פתוח!! התוכנה החינמית רצה על כל הפלטפורמות כולל לינוקס ! אחת התכונות המעניינות בתוכנה היא היכולת שלה לקבל מודל מצולעים (vrml, stl, FEM Mesh ) ולהפוך אותו לסוליד.
אתרי אינטרנט להחלפת קבצי סוליד עולים ופורחים ואחד הבולטים והמוצלחים שבהם הוא GrabCad
GrabCAD - קהילה להחלפת קבצים, פרויקטים ומיקור חוץ
 
בפברואר ומרץ נוכל לעקוב אחרי ההכרזות הקרובות של דאסו/ סולידוורקס ואוטודסק ולראות האם אכן מחכות לנו שנים מעניינות .
גל





3 תגובות:

  1. גל
    יש תחום שלם שהיה שמח להפטר מההיסטוריה של המודלים.
    תמיד פונים למפתחים ולמתכננים - זה יותר מעניין, יותר סקסי ויש על מה לכתוב ומה למכור. אבל אחרי שלב פיתוח קצר יחסית, נישארת עבודה אפורה ולא סקסית של תחזוקת המוצר במשך שנים. קח חברה בינונית ומטה, מוטת אלקטרוניקה - יהיה שם איש מכאניקה אחד או שניים שיתמכו בפיתוח ובייצור, התכנונים יוצאים לחברות תיכנון, ואין מה לדבר על תחזוקה של מודלים. בחברה כזו יכולים להיות עשרות מוצרים, שתוכננו במקומות שונים בתקופות זמן שונות ע"י מתכננים שונים (בארץ זה יהיה לרב באותה תוכנה, אם כי בגרסאות שונות) ואולי גם עברו שינויים במשך הזמן. ואם צריך לטפל בחלק קיים - לעשות שינוי, בדיקה, שיחזור - הסטוריית הבניה היא פשוט סכנה, בעיקר כשהבניה מקושרת להרכבה ולחלקים אחרים.
    אצלנו, בכל פרוייקט חדש, ברגע שיוצאים לשלב הייצור, אני מנתק את הקשרים של המודלים, כך שכל חלק הוא עצמאי.
    ובפרוייקטים ישנים, לפעמים אני אעדיף להמיר את המודל לפורמט 3D אוניברסלי ואז לטפל בו. לתוכנות של היום יש כלים חזקים למניפולציות גם בגאומטריה לא פרמטרית. הבעיה כמובן היא הקישור לשרטוט, אבל לפעמים שווה גם לשרטט מחדש.
    בקיצור, בהחלט יש מקום לתיבם נטול היסטוריה.
    חוץ מזה, תודה על הסקירה והפוסטים בכלל.

    השבמחק
  2. היי יובל,
    תודה על התגובה. אני מסכים איתך לחלוטין ומכיר מקומות נוספים שבהם מתכננים מעדיפים בשלב כלשהוא לוותר על ההסטוריה. גם אני מצאתי את עצמי מספר פעמים מוותר על ההסטוריה כי פשוט נמאס לי לחפש מה משפיע על מה. אבל, הייתי שמח לראות טכנולוגיה וכלים שיפתרו את כל הבעיות הנ"ל בקלות ובלי הצורך לשבור קשרים, לוותר על השרטוט וכו'.
    גל

    השבמחק
  3. איזו פתיחה של המחשבה, תודה רבה גל.
    המחשבה על תוכנת תיב"ם בקוד פתוח שיכולה לשנות
    את הדרך שבה אנחנו מתסכלים ומנתחים דברים היא בהחלט מרתקת וגם שנוייה במחלקת יש יגידו.
    ימים יגידו

    השבמחק