נושא הבלוג

קצת קשה לדחוס יותר מ- 25 שנות ניסיון של תיב"ם מכני תלת ממדי והדפסה תלת ממדית לתוך בלוג אחד. אבל, זה כייף לנסות.
הבלוג מיועד למקצוענים ולחובבים ב 3D CAD וב 3D Printing למי שרוצה ללמוד ולהבין יותר על הטכנולוגיה ועל החידושים בתחום. אשמח לתגובות ולשיתוף.

יום חמישי, 26 במרץ 2015

על החברות המשפיעות ביותר בתחום ההדפסה בתלת ממד

על בנין ישן באזור התעשייה של רעננה מתנוסס עדין לוגו מהיפים שיש, סוס השחמט המפוקסל של קיוביטל. החברה, שהוקמה ב 1987 וחדלה להתקיים אחרי כ 10 שנות פעילות, היא אחת מעשרות החברות שניסו במהלך השנים לממש את הפוטנציאל של תחום ההדפסה התלת מימדית.  בחמש השנים האחרונות חווה התחום התעוררות מחודשת עם מיזוגים, רכישות וכניסה של שחקנים חדשים לתחום. ברשימה הבאה אסקור את החברות הפעילות המעניינות ביותר בתחום ההדפסה והייצור בתלת ממד.

3D Systems - החברה הוותיקה והמגוונת ביותר בתחום. ל 3D Systems פרוטופליו עשיר והיא היחידה שמייצרת היום מדפסות בכל טכנולוגית הדפסה קיימת (כמעט) לפלסטיק, מתכת, שעווה, גבס ואפילו סוכר. לחברה מנכ"ל ישראלי, אבי רכטנטל, ותחת הנהגתו היא רוכשת חברות חדשות בקצב מסחרר. בנוסף לייצור ושיווק מדפסות וחומרי גלם, 3D systems מעורבת בכל מה שרק נשמע קרוב לתחום ההדפסה והסריקה התלת ממדית. בבעלות 3D systems חברות לייצור בטכנולוגיות שונות, לשכות שרות להדפסה, אתרי אינטרנט למסחר בקבצי תלת ממד, סורקים תלת ממדים, תוכנות לתכנון, סריקה וייצור ב CNC ועוד. קשה מאוד לעקוב אחר כל החברות והטכנולוגיות השונות הקיימות תחת המעטפת של החברה. בשנה האחרונה היא רכשה שתי חברות ישראליות. תחילה את סמביוניקס, חברת תוכנה להדמייה רפואית ולאחר מכן את חברת התיב"ם הישראלית הותיקה - סימטרון.  סימטרון מצטרפת ל Geomagic ו Alibre שנרכשו ב 2011 ויחד נותנים ל 3DS את אחת מחטיבות התיב"ם החזקות בתעשייה.
לכל העושר הזה יש גם מחיר. מערך המכירות של החברה לא מפוקס והיא נחשבת לחברה שקשה לעשות איתה עסקים. הכנסות של 650$ מיליון דולר ב 2014 לא ממש הרשימו את המשקיעים ומשווי חברה של 10 מיליארד דולר בתחילת 2014 היא התרסקה לאזור ה 3 מיליארד דולר ב 2015.

Stratasys - עם הכנסות של 750 מיליון $ בשנה החולפת סטראטסיס היא היום החברה הציבורית הגדולה בתחום. סטראטסיס החדשה נוצרה ב 2012 ממיזוג של החברה האמריקאית הוותיקה עם אובג'ט הישראלית.    גם בראשה עומד מנכ"ל ישראלי  וחלק גדול ועיקרי מהפעילות שלה נעשה בארץ בפארק המדע רחובות ובמפעל החדש בקרית גת. כמו 3D systems גם לסטראטסיס פעילות מגוונת כתוצאה מרכישת חברות כמו Makerbot, אתר שיתוף הקבצים GrabCad ולשכות שרות גדולות.  MakerBot מהווה גורם משמעותי בשוק המדפסות הזולות בשיטת FDM/FFF וממשיכה לשמור על ערוץ שיווק עצמאי שאחראי לכך שהיא החברה המובילה במכירת מדפסות זולות.
סטראטסיס מייצרת בעיקר שני סוגי מכונות. מדפסות FDM העושות שימוש בחוט להדפסה ומדפסות multijet של אובג'ט המשמשות בעיקר למודלים. 
נכון להיום אין לסטרטאסיס מדפסות בטכולוגיות מסוג SLS ו SLM המאפשרות ייצור מוצרים הנדסיים סופיים או הדפסת מתכות בנוסף, החברה התעלמה לחלוטין מתחום התוכנה ולא פיתחה טכנולגיה או רכשה חברה בתחום המידול והסריקה בתלת ממד. ללא טכנולוגיות הדפסה נוספות קשה לראות אותה מתמודדת בהצלחה בשוק שעובר מייצור דגמים לייצור סטנדרטי בהדפסה תלת ממדית.
כמו 3D Systems גם המניה של סטראטסיס התרסקה תוך חצי שנה מ- 130  לכ 50 היום. 

Materialise - החברה הבלגית ייצרה עד היום רק דגם אחד של מדפסת אשר שש יחידות ממנו מופעלות בלעדית באתר החברה אבל, לא בזכות מדפסת ה"ממותה" היא נמצאת ברשימה זו. Materialise היא אחת מלשכות השרות הגדולות בעולם ויצרן התוכנה מספר אחד למדפסות מקצועיות. התוכנות של מטריאליס נמצאות אצל רוב לשכות השרות המספקות שרותי הדפסה ומסופקות מהיצרן עם חלק מהמדפסות.  למטריאליס פתרונות ממוקדים להרבה אספקטים של הדפסה מקצועית בפלסטיק, מתכת ועיבוד תמונה לתחום הרפואי. חלק מפתרונות הניהול וסידור החלקים במכונה הם בלעדיים וחסרי מתחרים. החברה מהווה מופת ללשכת שרות המשקיעה משאבים במיצוי כל האפשרויות הקיימות בטכנולוגית ההדפסה.

Autodesk - באחד מאזורי המסחר היקרים בישראל, ברחוב רוטשילד בתלת אביב, ממוקמת מעבדת התלת ממד של  יצרן התוכנה הוותיק  שהביא לעולם את תוכנת האוטוקאד הפופלארית. חברת אוטודסק משנה פוקוס בשנים האחרונות מחברת תוכנה למחשבי PC לחברה לפתרונות ענן עם דגש על תחומי סימולציה, סריקה, ייצור והדפסה בתלת ממד. השנה הוציאה החברה את ה Ember, מדפסת DLP תלת ממדית ראשונה מתוצרת עצמית. צעד מפתיעה לחברה שהתמקדה תמיד רק בפתרונות תוכנה. אוטודסק, המכוונת להיות החברה המובילה בעולם בכל מה שקשור לפתרונות תוכנה לתחום הייצור וההדפסה בתלת ממדית, אמצה את הגישה של גוגל עם אנדרואיד וטלפונים סלולרים הגורסת שפיתוח חומרה חיוני על מנת להיות דומיננטי ומשפיע בשוק. לאוטודסק שורה ארוכה של פרויקטים הנוגעים ברוב האספקטים של סריקה והדפסה תלת ממדית כאשר חלק עקרי מהתוכנות ניתן בחינם לכל אחד.
לאוטודסק יתרון ענק על פני כל חברה אחרת בתחום. היא מחזיקה ברשת ענקית של מפיצי משנה המפוזרים בכל העולם ומיומנים בתמיכה בלקוחות מכל תחומי ההנדסה והפיתוח. לשום חברה בעולם אין היום את היכולת של אוטודסק להגיע לכל מתכנן בתלת ממד, מהנדס מכני, אנימטור, אדריכל או מעצב בכל מקום על פני כדור הארץ. 

HP - הניסיון הקודם של חברת Hewlett-Packard להיכנס לתחום היה ב 2010 באמצעות מיתוג ושיווק מדפסת ה U-Print הכושלת של Stratasys תחת השם HP. הפעם HP מתכונים להיכנס לשוק עם כל הידע והטכנולוגיה שהם צברו במשך שנים כחברה מובילה בתחום ההדפסה הדו ממדית. ב 2016 הם מבטיחים להוציא מדפסת שתשנה את יחסי הכוחות בשוק. המדפסת החדשה של HP מיועדת לשוק המקצועי ואמורה לתת ביצועים חסרי תחרות מבחינת מהירות, סוגי חומרים ומיגוון צבעים. נכון לעכשיו HP שומרים את רוב הפרטים הטכנולוגים בסוד. ל HP יש את כל התנאים והמשאבים להפוך לסיפור הצלחה גם בתחום ההדפסה התלת ממדית. לחברה היסטוריה טכנולוגית מרשימה, ידע רב בחומרים והכרות עמוקה עם עולם הדפוס.  האם הם יעמדו בציפיות? אולי בעוד שנה נדע יותר.

EOS - מחוץ לעולם ההדפסה המקצועי לא הרבה מכירים את החברה הגרמנית אבל, יתכן שתופתעו לגלות שרובם של החלקים המיוצרים בארץ בתלת ממד, מיוצרים באחת מהמדפסות של EOS. בתחום הדנטלי בלבד יש בישראל שמונה מדפסות מתכת   המדפיסות גשרים וכתרים דנטליים לרופאי שיניים בארץ ובעולם.  החברה שהוקמה לפני 25 שנים מתמקדת בשתי טכנולוגיות ייצור באבקות - ה SLS ליצור פלסטיק ו SLM לתחום המתכת.  המתחרה היחידה ל EOS היכולה להציעה טכנולוגיות דומות היא חברה 3D systems. החברה מאוד ממוקדת בטכנולוגית הליבה שלה ומשקיעה בשיפור המדפסות והוספת חומרי גלם. המדפסות של EOS יקרות מאוד ומתאימות לייצור חלקים הנדסיים מדויקים ואבי טיפוס.

ExOne - מדפסות האבקה של Exone מדפיסות  דבק נוזלי על האבקה וכך יוצרים שכבה מוצקה. הטכנולוגיה מאפשרת להדפיס עם מגיוון של חומרים באבקה כגון חול, חומרים קרמים ומתכת. במקרה של מתכת, לאחר ההדפסה החלק מוכנס לתנור שבטמפ' גבוהה מסנטר את החלק והופך את האבקה לחלק מוצק. שיטת ההדפסה מתאימה ליצירת אובייקטים גדולים יחסית, לחלקי מתכת בדיוק לא גבוהה ולתבניות ליציקות חול.

Voxeljet - יצרן מדפסות אבקה בטכנולוגיה דומה ל ExOne . המדפסות של Voxeljet ייחודיות בנפח ההדפסה הענק שלהן המאפשר הדפסת גופים גדולים מאוד ומספר רב של חלקים בהרצה אחת. המכונות של החברה גדולות מאוד והיא מוכרת מהם מעט מידי ולכן לא מפתיעה שהמניה שלה הפסידה  כ 70 אחוז מהלך השנה האחרונה.

Arcam - חברה שוודית המייצרת מדפסות מתכת בלבד. המדפסות של ארקאם עובדות עם אבקת מתכת, בדרך כלל טיטניום, המותכת באמצעות קרן אלקטרונים בטכנולוגיה המכונה EBM. החלקים מתאפיינים בפני שטח מחוספסים יחסית שמהווים יתרון בשתלים רפואיים. בעבר הלא רחוק Arcam סומנה כהבטחה של תחום הדפסת המתכת בגלל הטענה למהירות הדפסה גבוהה פי חמש מהמקובל בהדפסת לייזר SLM. השיפור במדפסות ה SLM והמגבלות הטכנולוגיות של EBM איזנו את התמונה וכמו חברות אחרות בתחום, גם המניה של Arcam עברה צלילה חופשית בשנה האחרונה והיא נסחרת היום בפחות מ 70 אחוז ממחירה בשיא.

Markforged - כחברה עם מדפסת אחת שעדין לא ממש נמכרת MarkForged היא חברה מעניינת אבל, הפוטנציאל שטמון במדפסת ה Mark One גורם להרבה סקרנות סביבה. המדפסת אמורה להדפיס ניילון מחוזק בקרבון, קבלר או פיבר גלס, להחליף תהליכי ייצור ידניים יקרים ולייצר חלקים עם תכונות מכניות עליות.  ה Mark One יכולה לפתוח את הדלת להדפסת חלקים מחומרים מורכבים בעלי גאומטריה ייחודית האפשרית רק בהדפסה ולמגוון גדול של יישומים.

BluePrinter - חברה דנית המייצרת מדפסות ניילון המשתמשות בראש תרמי במקום סינטור בלייזר למיצוק השכבה. הטכנולוגיה אמורה לתת תחליף זול למדפסות ה SLS. החברה שהוקמה ב 2008 עדין מתקשה לתת פתרון איכותי הדומה למה שמוסג ב SLS .


מענין יהיה לסקור את הביצועים של החברות הנ"ל בעוד שנה ואולי לגלות שחקנים נוספים שנכנסים לתחום הטכנולוגי המבטיח.

גל רז

בכל שבוע אני מפרסם ניוזלטר עם תקציר של 10 הידיעות המעניינות ביותר בתחום ההדפסה התלת ממדית. הניוזלטר עוזר לכם להשאר מעודכנים וחוסך את הצורך לעבור על מאות ידיעות חדשות כל שבוע (אני עושה זאת בשבילכם) להרשמה, כנסו ללניק הבא: 10X3D printing newsletter
במידה ותגלו שהמייל השבועי לא תורם, מפריע, מרעיש או מיותר, אל דאגה. לכל מייל מצורף כפתור הסרה.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה