נושא הבלוג

קצת קשה לדחוס יותר מ- 20 שנות נסיון עם תיב"ם מכני תלת ממדי יחד עם עוד כמה שנות נסיון בהדפסה תלת ממדית לתוך בלוג אחד. אבל, זה כייף לנסות.
הבלוג מיועד למקצוענים ולחובבים ב 3D CAD וב 3D Printing למי שרוצה ללמוד ולהבין יותר על הטכנולוגיה ועל החידושים בתחום. אשמח לתגובות ולשיתוף.

יום חמישי, 26 באפריל 2018

רשמים מתערוכת ראפיד 2018 בדאלאס

דאלאס טקסס, בטלויזה משדרים ידיעה ששולחת אותי לבדוק שזה לא הראשון באפריל. חברת פורד, כך בשידור, תפסיק לשווק מכוניות נוסעים בארה"ב. פורד ובעקבותיה גם GM, החליטה למכור לאמריקאים רק את מה שהם הכי רוצים, טנדרים ו SUV גדולים. החברה תמשיך לשווק רק שתי מכוניות נוסעים בארה"ב, דגם אחד של הפוקוס ואת המוסטנג. 
למטה ברחוב רוב המכוניות נראות כאילו חזרנו לשנות השבעים, לתקופה שלפני משבר האנרגיה. מכוניות ארוכות וגדולות עם שלדת סולם, הנעה אחורית ומנועים בעלי נפח ומרובי צילינדרים. ובעוד תעשיית הרכב, לפחות בארה"ב, הולכת אחורה, בתוך אולם הכנסים ב Fort worth דאלאס, שם מתקיימת תערוכת ראפיד להדפסה תלת ממדית, התמונה מבלבלת לא פחות.

דיגיטל מטל - הדפסת מתכת, מקטן ליותר קטן
הרושם שמתקבל מהתערוכה הגדולה בצפון אמריקה הוא שב 2018 תעשיית התלת מימד עדין נמצאת במוד של חיפוש ותהייה. כמעט בכל ביתן ואצל כל יצרן מדפסות רואים הבטחה לטכנולוגיה חדשה שבקרוב, ממש בקרוב תכבוש את העולם. את הביתן הגדול ביותר בתערוכה הקימה Desktop Metal, חברת הזנק אמריקאית להדפסת מתכת שגייסה כסף רב ומציגה טכנולוגיה שיכולה להיות מעניינת כאשר תבשיל . לידם, בביתן מעט קטן יותר, הציגה יצרנית המדפסות המוערכת EOS מספר מדפסות שהמעניינת בינהם היא ה P810 שפותחה בשיתוף עם Boeing ויכולה להדפיס חומר אחד חדש מסוג ניילון עם סיבי פחמן קצרים שאולי בעתיד  ישתמשו בו בתעופה. לחברת קרבון, שעושה הרבה רעש כבר מספר שנים, שיתוף פעולה עם אדידס שבקרוב אולי יביא לצרכן נעלי ריצה חדשות. לידם מציגה חברה ספרדית שבקרוב תוציא מדפסת SLS זולה מאוד כמו עוד מספר חברות שממש בקרוב יספקו מדפסות SLS שולחניות לכל דורש. 
ככלל, מדפסות המתכת והחומרים המורכבים הן אלו שתפסו את עיקר תשומת הלב בתערוכה ושם נמצאת ההבטחה הגדולה של תעשייית התלת מימד. בחומרים מרוכבים התעשייה מקווה לפישוט תהלייכי ייצור וזמן לשוק מהיר יותר ואילו הדפסה במתכות אמורה להביא לחיסכון במשקל, פישוט הרכבות והקטנת מספר החלקים במוצר. 
 

מרשימה ומעוררת הערכה הייתה הנוכחות הישראלית בתערוכה. Stratasys הופיעה עם ביתן גדול והבטחה למדפסת מתכת בטכנולוגיה חדשה בקרוב. Xjet המייצרת מדפסות למתכת וחלקים קרמיים הופיעה עם אחד הביתנים המרשימים והעסוקים ביותר בתערוכה וננודימנשיין הציגו את מדפסת האלקטרוניקה שלהם. עברית ניתן היה לשמוע גם ב BigRep שמייצרת מדפסת חוט גדולה מאוד (FFF) ויש גם את Formlabs האמריקאית שנוסדה ע"י ישראלים.
נציגות ישראלית הייתה גם בתחום התוכנה עם Prosper3D המפתחת פתרונות תוכנה לתחום ההדפסה התלת ממדית ובביתן סימנס עם פלטפורמת הענן החדשה שמפותחת בישראל. 
יתכן שתעשיית הרכב בארה"ב הולכת קצת אחורה (עד למשבר האנרגיה הבא) אולם בתחומים אחרים כולם מחפשים יתרון תחרותי. התעשייה מבינה שיתרון זה יכול להגיע ממעבר לטכנולוגיות ייצור חדשניות כגון הדפסה תלת מימדית וכיום לאחר מספר שנים של האטה, נראה שהכסף זורם שוב לתעשיית מדפסות התלת מימד ויש הרבה התחלות חדשות והרבה הבטחות באוויר.