נושא הבלוג

קצת קשה לדחוס יותר מ- 20 שנות נסיון עם תיב"ם מכני תלת ממדי יחד עם עוד כמה שנות נסיון בהדפסה תלת ממדית לתוך בלוג אחד. אבל, זה כייף לנסות.
הבלוג מיועד למקצוענים ולחובבים ב 3D CAD וב 3D Printing למי שרוצה ללמוד ולהבין יותר על הטכנולוגיה ועל החידושים בתחום. אשמח לתגובות ולשיתוף.

יום חמישי, 19 ביולי 2012

הגיעה הזמן ל- Apps Store לתיב"ם

המתכונת החדשה לפתרונות משלימים


כולם עובדים היום על ה"דבר הבא" ואצל כולם זה קשור לענן. ובעוד חברות סטארט אפ חדשות כדוגמת Sunglass מבטיחות לשנות את עולם התיב"ם, אוטודסק התחילה כבר למכור שרותי ענן מסוגים שונים לכל מוצריה והשיקה שרות סימולציות מכניות פתוח (עד לסוף השנה) ו Solidworks מחביאה מערכת חדשה שאמורה לצאת בקרוב ומבוססת טכנולוגית ענן.
ה"ענן" הרי הולך טוב עם מכשירים ניידים "חסרי המקלדת" שתופסים יותר ויותר מקום מרכזי בחיינו. אחד היתרונות הגדולים של  המכשירים החכמים הניידים הוא אוסף היישומים השונים והתוכן המרוכזים תחת חנויות האפליקציות כגון ה -Apple Apps store  וה-   Play Google.  אפליקציות או יישומים משלימים אינן דבר זר או חדש לעולם התיב"ם . בחלק מהתוכנות, משקל היישומים המשלימים הוא חזק במיוחד ומהווה יתרון תחרותי אדיר. השליטה המוחלטת של תוכנת האוטוקאד בתחום האדריכלות והבניה בשני העשורים האחרונים היא לא, כפי שרבים סבורים,  בגלל שהיה קל בעבר להעתיק אותה. שאוטוקאד הייתה הראשונה לתת למפתחים סביבת פיתוח נוחה ופתוחה ולכן גם הציעה מאות יישומים משלימים לארגונים השונים שבחרו בתוכנה והחברות שקלטו את תוכנת תיב"ם עם הסביבה המותאמת אישית ויישומים שונים התקשו בהמשך לעבור או לבחון מעבר לתוכנה אחרת.

כשסולידוורקס יצאה לשוק בשנת 96, מושפעת מההצלחה של אוטודסק עם קהילת המפתחים, היא עודדה חברות לפתח יישומים לסביבת התוכנה תוך מתן סביבת API  חזקה ותמיכה במפתחים. SolidWorks הובילה אז את הגישה של "ממשק אחד" (Single user interface) כלומר, העדפה ליישומים שרצים מתוך מערכת התיב"ם ופועלים כאילו הם חלק אינטגרלי מהתוכנה ללא צורך לעזוב את חלון התוכנה ולעבור ליישום אחר שרץ במקביל.  השילוב של תוכנת קוסמוס לאנליזות חוזק מכניות  (היום קוראים לזה סימולציות) בתוך SolidWorks  היה מבריק ונתן נגישות ליותר משתמשים ליכולות של אלמנטים סופיים. כיום, בסביבת המחשוב המודרנית, המודל של תוכה אחת, חלון אחד נתפס כמיושן ולא יעיל במיוחד לסימולציה או לכל יישום אחר שדורש זמן הרצה ארוך. במתכונת הקיימת בסולידוורקס היום, המשתמש שמבצע סימולציה או פעולת Render (הפקת תמונה מציאותית) פשוטה, משבית את המחשב ונועל את סולידוורקס  למשך כל זמן הסימולציה, לפעמים לשעות ואפילו ימים. סביבת החומרה המודרנית המאפשרת הרצת מספר יישומים במקביל על מספר ליבות איננה יכולה לבוא לידי ביטוי במתכונת של "תוכנה אחת, חלון אחד" .
לטכנולוגית המחשוב שקיימת היום מתאימה יותר הגישה של  אוסף של יישומים "קטנים" הרצים מתוך התוכנה ומיועדים לשיפור משימות קיימות וסביבה אוטונומית לתוכנות "גדולות" הדורשות משאבי מחשב תוך שמירה על קשר אסוציאטיבי בין התוכנות.
מנגנון ההפצה של  היישומים המשלימים כיום, ויש מאות שכאלו לכל אחת מהתוכנות המובילות, הוא בעייתי וכתוצאה מכך, הן אינן נגישות לרוב המשתמשים. ייצרני היישומיים מתקשים להגיע ללקוחות והעדר פלטפורמת הפצה נוחה כדוגמת חנות אפליקציות משאירה למפתח אפליקציות שתי אפשרויות, להפיץ לבד או להעזר ברשת המפיצים של אחד מספקי תוכנת התיב"ם.  לרוב תוכנות התיב"ם ישנם מפיצים אוresellers  בכל מדינה ואזור. המפיצים מחויבים ליעדים שנקבעים על ידי יצרני התוכנות. אנשי המכירות של המפיץ הם האנשים עם ההכרה הטובה ביותר של השוק, הלקוחות, הצרכים והבעיות שלהם. אבל, אנשי המכירות מחוייבים ביעדים כדי לעמוד בדרישות ספק התוכנה. על מנת למכור מוצר משלים, על איש המכירות לפנות מזמנו למכירת תוכנות שאינן "נספרות" ביעדים מול הספק הראשי שהוא יצרן התיב"ם  וכמות המשאבים הנדרשים לעסקה למכירת מוצר משלים היא לעיתים רבה הרבה יותר מהנדרש כדי למכור את התוכנות המוכרות והנפוצות שהיישומים המשלימים אמורים לרכב עליהן.
חלון חיפוש היישומים לסולידוורקס
חברת SolidWorks, מתוך הבנה של החשיבות בהגדלת טווח יכולות התוכנה על ידי יישומים משלימים, הקימה לפני שנים קבוצות דרוג ליישומים משלימים עם חלוקה על פי מידת האינטגרציה לתוכנה. בנוסף, החברה הקימה ומתחזקת פלטפורמת חיפוש ליישומים מתוך אתר הבית שלה אבל, ככל שיותר חברות ויישומים הצטרפו לאתר הוא הפך לפחות יעיל. הלקוח איננו יכול להוריד או לרכוש מהאתר יישומים ישר לתוכנה כדי להתנסות בהם. הוא מקבל אינפורמציה חלקית ולעיתים מיושנת על מהות היישום ועליו לגלוש לאתר החברה המפתחת כדי להבין מה יש לה להציע לו. כאשר לחברה המפתחת אין מנגנון קל ומהיר להגיע ללקוחות פוטנציאלים וכאשר היא חייבת להסתמך על מפיצי משנה שלוקחים מעל לחצי מההכנסות מכל מכירה כעמלה, מחירי היישומים נשמרים מאוד גבוהים בנוסף, ללקוחות  חסרה סביבה נוחה לדרוג והמלצות יישומים כפי שמקובל באנדרואיד או ב iOS .

המודל של חנויות האפליקציות לאנדרואיד ולסביבה הניידת של אפל הוא מוצלח הרבה יותר. יצרניות התיב"ם נחשפו למודל הנ"ל כאשר הן התחילו לספק יישומים לסביבה ניידת. חברת  דאסו הייתה אחת הראשונות שיצאה לפני כארבע שנים עם תוכנת צפייה תלת ממדית לסביבת ה Iphone למודלים של 3dVIA . דאסו, שבחרה להתעלם מסביבת האנדרואיד, ניסתה לייצר סביבה דומה גם לעולם התיב"ם אבל לא השכילה להביא אותה לשלל היישומים שהיא משווקת.

הסביבה עסקית שמבוססת על פתרונות ענן לטלפונים החכמים ולמחשבי הלוח, מתפתחת במהירות והזמינות של ואפליקציות נגישות, זולות וקלות לניהול היא עצומה. חברת Apple הייתה הראשונה שלמדה גם איך גם לייצר הכנסות ממתן פלטפורמה ליצרני האפליקציות. חברות בתחום הסלולר, שכשלו ולא הצליחו להציע Apps Store טוב מספיק, עפות מהשוק במהירות כפי שקורה היום ל-RIM  ונוקיה.


 חנות היישומים של אוטודסק - נקודת גישה אחת לכל הפתרונות
בעולם ה CAD, חברת אוטודסק, עם ה Exchange Apps Store, היא הראשונה לתת סביבה מודרנית המשלבת את סביבת האפליקציות למכשירים ניידים יחד עם פלטפורמה להפצת אפליקציות לתיב"ם בסביבה אחת מזמינה שכבר מוכנה גם קדימה, לעידן החדש של תוכנות תיב"ם בענן. בחירת יישום והתקנתו נעשים בקלות יתרה. ניתן להכנס ל"חנות" מתוך תוכנת התיב"ם או פשוט לגלוש לחנות האפליקציות ולבחור מתוך הממשק המוכר. כמו שקורה עם האפליקציות לסלולר, הממשק הנוח מזמין אותך לחקור את האפליקציות הקיימות ולחפש מוצרים ויכולות מעניינות. אוטודסק, עם מעל ל 10,000,0000 משתמשים ברחבי העולם, יכולה לצפות שה Exchange Apps Store תתפוס גובה במהירות ותהווה מודל חיקוי ליצרני התיב"ם האחרים. אלו בשורות טובות לכלל משתמשי התיב"ם. יותר נגישות ליותר יישומים יבטיחו פתרונות טובים יותר ובדיוק כפי שקרה בתחום עם אפל ואנדרואיד, גם במחירים שפויים יותר.   

גל רז