נושא הבלוג

קצת קשה לדחוס יותר מ- 25 שנות ניסיון של תיב"ם מכני תלת ממדי והדפסה תלת ממדית לתוך בלוג אחד. אבל, זה כייף לנסות.
הבלוג מיועד למקצוענים ולחובבים ב 3D CAD וב 3D Printing למי שרוצה ללמוד ולהבין יותר על הטכנולוגיה ועל החידושים בתחום. אשמח לתגובות ולשיתוף.

יום שבת, 26 בינואר 2013

קונספט מכני מהעבר

Working Model 2D
בשנת 1996 , מגזינים וירחונים ומודפסים לנושאים שונים היו דבר שכיח.  כך,  מצאתי את עצמי בתחילת אותה השנה, מעיין בגיליון של ירחון צבעוני לנושאי CAD. כתבת השער התמקדה בסקירה של שלוש תוכנות תיב"ם מהפכניות וחדשות שהוצגו לציבור והציעו תכנון תלת ממדי בטכנולוגית סוליד על גבי מחשב PC ותחת חלונות 95 החדשה. צריך להבין שבאותה התקופה, יכולות תכנון מתקדמות בתלת ממד היו שמורות רק למחשבים יקרים להחריד שנקראו תחנות עבודה והריצו מערכת הפעלה שנראתה כמו גרסה מפגרת של לינוקס ישן. המחיר שנדרש עבור התענוג היה כל כך יקר, שמעטים המתכננים שזכו להתנסות בטכנולוגיה הנ"ל. עבורי, הצעד הבא לאחר קריאת הכתבה היה כמובן לחפש באינטרנט דרך להתנסות בתוכנות החדשות. את SolidWorks לא מצאתי באינטרנט אבל חיפושיי הביאו אותי לתוכנה פשוטה ומלהיבה לתכנון קונספט מכני, שאפשרה מידול, הוספת תכונות פיזיקליות וסימולציה. תוכנת Working Model  אפשרה לכל אחד הורדה בחינם והתנסות בבניית צורות גאומטריות דו מימדיות, מנגנונים, קפיצים וכדומה תוך הוספת קשרים מכנים והכלת תכנות פיזיקליות כגון כוחות, חיכוך, משקל ועוד.  התוכנה עדין נמכרת ואפשר למצוא אותה כאן .
Solidworks conceptual mechanical 
כמעט עשרים שנים עברו מאז הניסיון שלי ב Working Model וחברת SolidWorks, סוף כל סוף, הכריזה החודש  על התוכנה החדשה והמדוברת שכולם מחכים לה משנת 2010. לאילו מכם שלא עקבו אחר הפרקים הקודמים (כאן  כאן וגם "סיבוב פרסה סולידי" ), להלן תקציר. בתחילת 2010  חשף מנכ"ל Solidworks הקודם תוכנה חדשה שפותחה על בסיס המנוע הגיאומטרי של התוכנה האחות -  CATIA, עושה שימוש בטכנולוגיית ענן ועונה לשם הקוד SolidWorks V6 . סולידוורקס הצהירו על התוכנה החדשה כמוצר שיחליף לגמרי את התוכנה הקיימת. ההכרזה עוררה סערה גדולה בקרב הלקוחות. חברות הפגינו דאגה לעתיד ההשקעה שלהם בתוכנה הקיימת לאור העובדה שלא ברור האם סולידוורקס V6 תוכל לשמור על המידע שנעשה בגרסה הקודמת או להריץ את אותן האפליקציות או לספק את מלוא היכולות. מאז, סולידוורקס החליפה את המנכ"ל, את מנהל המחקר והפיתוח, נפרדה מהמייסד ועוסקת בבקרת נזקים והקטנת הצפיות.

Solidworks conceptual mechanical 
כאשר סולידוורקס הכריזה בשנה שעברה שבתחילת 2013 היא תציג תוכנה חדשה לתכנון קונספטואלי הציפייה הייתה לתוכנה בעלת יכולות עריכה ישירה על בסיס הטכנולוגיה של Catia.  לפני מספר ימים הציגה  החברה את התוכנה החדשה במצגת קצרה לפני קהל אוהד. מסתבר שבניגוד לציפיות ולהכרזות המוקדמות התוכנה, שזכתה לשם הארוך - Solidworks conceptual mechanical היא לא יותר מאשר הפרשנות של Solidworks לתוכנת ה working model ואיננה פתרון עריכה ישירה בסגנון ה Autodesk fusion, Solid Edge ST או SpaceClaim
Solidworks conceptual mechanical and Catia
מעט מידע ניתן על התוכנה החדשה. היא צפויה להגיע ללקוחות לקראת סוף השנה, היא תימכר כמוצר נפרד (הערכות ברשת הן על מחיר של כ 5,000 $ ), היא תדע להעביר קבצים לסולידוורקס, אבל לא לקרוא ממנה והיא משלבת טכנולוגיית ענן וכלים שיתופיים.  לפי האתרים המסקרים את ההכרזה, SolidWorks סרבה למסור פרטים נוספים כגון האם התוכנה החדשה מבוססת על ה- GSM, המנוע הגאומטרי* של Catia. פרט זה חשוב ומשמעותי ליכולת להעביר קבצים בין התוכנה החדשה לסולידווקס הישנה. מהתמונות של המודלים בתוכנה החדשה קל לראות שהיא איננה מבוססת על  Parasolid  של סימנס. בתוכנת Catia, הביטוי למעגל הוא שתי קשתות משיקות ולכן ניתן לראות שני קווי תפר במודל של גליל. שימו לב לתמונה המצורפת. משמאל מודל הלקוח מ Solidworks conceptual mechanical  ומימין מתוכנת Catia. קל לראות את קווי התפר המשותפים לשתי התוכנות. גליל דומה בתוכנת SolidWorks 2013 יופיע ללא קווי תפר. 

* פאול המילטון מסביר יפה מה זה " מנוע גאומטרי " כאן                                                          

חוסר היכולת של SolidWorks לחדש ולהוציא לשוק יכולות אמיתיות איננו צריך לבוא ממחסור במשאבים. החברה הכריזה שעברה את המספר שני מליון בכמות הרישיונות שנמכרו. בהנחה שלפחות רבע מהרישיונות הללו הם רשיונות מסחריים הנמצאים באחזקה הרי שיש לחברה כ 500,000 משתמשים המשלמים לפחות $1,500 אחזקה שנתית לרשיון. בהנחה שהחברה משאירה חצי מהסכום למפיץ, זה משאיר להם סכום דמיוני של $375,000,000 (שלוש מאות שבעים וחמישה מליון דולר) כל שנה רק מאחזקה שנתית. כשלקוח רוכש תוכנה, סכום הרכישה הוא פיצוי על ההשקעות בפיתוח עד כה אבל הסכום המשולם מראש לתמיכה שנתית אמור לשמש לפיתוחים חדשים לטובת הלקוח. שש שנות פיתוח, כל כך הרבה כסף בקופה וזה כל מה שיש להם ביד ? מאכזב.
שאלה חשובה שנשארה פתוחה היא מדוע לפתח תוכנה חדשה לתכנון קונספט ולא להוסיף יכולות אלו לסולידוורקס? במיוחד לאור העובדה שה-  Solidworks conceptual mechanical כולל יכולות שניתן למצוא אצל המתחרים בתוספת תשלום או כחלק מחבילת הבסיס. 
הרושם שנוצר הוא שדאסו / SolidWorks הפסיקו להשתמש ב SolidWorks כפלטפורמת פיתוח והם מעדיפים לפתח מסביב לה יישומים בתשלום או להוסיף יישומים קיימים בתשלום מספקי משנה כגון ה SW Plastic וה SW Electrical שהוצגו לאחרונה. קחו לדוגמה את החדשה הגדולה הנוספת מהכנס האחרון. לא עוד eDrawings  רק לסביבת אפל. SolidWorks עומדים להוציא גרסת eDrawings גם לאנדרואיד. סולידוורקס מרעישה מיכולות טרוויאליות כאשר למתחרים יש את ה ForceEffect /ForceMotion הדומות  ל  Conceptual mechanical  גם על אנדרואיד וגם Iphone  ובחינם.

מה היא הדרך ?  
 ForceEffect
הגישה של  SolidWorks מזכירה לי את Autodesk מתחילת שנות התשעים, מתוך עודף ביטחון בשליטה שלה בשוק, אוטודסק השתמשה בפלטפורמת האוטוקאד כפתרון לתחום המכני עם פתרונות תלת מימד מאולצים. החברה השקיעה משאבים רבים בתוכנת ה Mechanical Desktop, ובתוכנות שקדמו לה, ה AME וה AutoSurf , והתעקשה להשתמש בבסיס קוד של תוכנה בת 15 שנים לפיתוח יישום מודרני. לאוטודסק לקח מספר שנים להתאושש ולחזור לתמונה עם תוכנת ה Inventor ועוד מספר שנים של פיתוח מסיבי, השקעה ברכישות והבנה שהיא חייבת לשלוט בקרנל הגאומטרי של התוכנה לפני שה Inventor הפכה למתמודדת לגיטימית במאבק על הבכורה בין תוכנות התיב"ם המכני.  השגיאה של אוטודסק יצרה את החלל שלתוכו צמחה  SolidWorks. אבל, בשנים האחרונות, SolidWorks הולכת בדיוק בדרכי אוטודסק של שנות ה 90'. הקוד מיושן, השליטה בקרנל המתמטי נמצאת בידי המתחרה סימנס, חסרות יכולות בסיסיות בתחומי משטחים, עריכה ישירה וביצועים. לקוחות מתלוננים על בעיות איכות ויציבות והמחירים, לתוספות הכלולות בתוכנות מתחרות, מוגזמים. בהשוואה לאוטודסק מלפני 15 שנים, SolidWorks נמצאת במצב הרבה פחות נוח. מצד אחד, היא תלויה לחלוטין בלקוחות התחום המכני וחסרת כלים להיכנס לתחומים נוספים. ומהצד השני, מוגבלת על ידי רצונותיה של חברת האם הצרפתית Dassault Systemes, שמעדיפה להמשיך ולהשקיע בחזון ה"חוויה התלת ממדית"  שלה שמבוסס יותר על Catia ולהשאיר את Solidworks כפתרון לצרכים פשוטים. במציאות של היום, כשיכולות עריכה ישירה הופכות את אפשרויות הנדידה בין תוכנות לפשוטות יותר, SolidWorks עלולה לגלות שהמשתמשים נאמנים לתוכנת התיב"ם שלהם באותה המידה שהם נאמנים לספק הסלולאר שלהם. 

שלכם, 

גל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה