נושא הבלוג

קצת קשה לדחוס יותר מ- 25 שנות ניסיון של תיב"ם מכני תלת ממדי והדפסה תלת ממדית לתוך בלוג אחד. אבל, זה כייף לנסות.
הבלוג מיועד למקצוענים ולחובבים ב 3D CAD וב 3D Printing למי שרוצה ללמוד ולהבין יותר על הטכנולוגיה ועל החידושים בתחום. אשמח לתגובות ולשיתוף.

יום ראשון, 26 בינואר 2014

כמה ירוק זה להדפיס בבית?


לייצר לבד חלקים מפלסטיק בבית זה אומנם COOL וטענה נפוצה גם גורסת שמדפסות תלת ממד ביתיות משתלבות היטב עם חשיבה ירוקה. האם זה נתמך במציאות?

לטובת ייצור בייתי במדפסת תלת ממד עומדים הקטנת התלות בייצור המוני מזהם ובשרשרת אספקה ארוכה ובזבזנית יחד עם חסכון בחומרי גלם, אריזה וייצור נקודתי מחומרים ממוחזרים . אכן, יש כמה סיבות טובות להחזיק מדפסת תלת ממד בבית אבל לצערי, חשיבה ירוקה איננה אחת מהן, נהפוך הוא. הדפסת חלקי פלסטיק בבית היא עסק די בזבזני, מזהם והמקרה של רוב המדפסות, הפתוחות (לסביבה) ולא מפולטרות, גם לא בריא במיוחד.

על הבעיות הסביבתיות של הדפסה תלת ממדית ביתית בטור הבא:

בריאות הציבור
המחקר הבא - Ultrafine particle emissions from desktop 3D printers מצא שהדור הקיים של מדפסות תלת ממד ביתיות שמתיכות חוט ABS או PLA מייצר זיהום גבוהה של חלקיקים המהווים סיכון בריאותי ממשי בחלל הבית. מכיוון שהתחום עדין חדש יחסית, אין מספיק מחקרים התומכים בטענה זו. השנה התחילו להימכר מדפסות ביתיות סגורות כמו למשל ה Qube Pro של 3DS שבהן יתכן שבעיה פחות קריטית.  במדפסות ה FDM המקצועיות והיקרות תא ההדפסה סגור והאוויר יוצא לחלל דרך פילטרים ששומרים על סביבה נקייה. 
מדפסת שולחנית סגורה עם פילטרים - Zortrax

צריכת אנרגיה
מדפסת תעשייתית עם מערכת אוורור
ייצור חלקים במדפסת תלת ממד צורך הרבה יותר אנרגיה לחלק מאשר בשיטות המסורתיות. המדפסות הביתיות הן מוצר לא יעיל אנרגטית המבזבז חום רב בגלל הצורך בחימום תמידי של הראש ושל משטח ההדפסה ולפחות ארבעה מנועים חשמליים המשתתפים בתהליך. 
אנרגיה רבה נוספת מושקעת בתהליך ייצור חומר הגלם למדפסת. תעשיית הזרקות הפלסטיק משתמשת בחומר גלם בצורתו הגולמית. כדי להדפיס איתו במדפסות החוט, יש לקחת את החומר הגולמי ולהפוך אותו לחוט בתהליך הדורש השקעת אנרגיה מיותרת. 

ניצול חומרי גלם
ייצור המוני דורש פחות אנרגיה מאשר ייצור ביתי וגם צורך פחות חומרי גלם. בהדפסה ביתית, חומר גלם  מבוזבז ליצירת התמיכות (כי המדפסת לא יכולה להדפיס באוויר), התוצר תמיד חלש יותר מאשר בייצור בתבנית ולכן, יש צורך בתוספת חומר גלם כדי להגיע לחוזק סביר. יש גם צורך בהדפסות ניסיון לכיול, בדיקה ובסוף גם נשארים עם לא מעט חלקים פסולים. בנוסף, אורך החיים של התוצר הסופי לא יכול להתחרות במוצר תעשייתי. 
שרשרת האספקה 
טענה נפוצה מניחה שייצור במדפסת ביתית חוסך את כל שרשרת האספקה הבזבזנית שדורשת שינוע ואחסנה. הרי מה יותר פשוט וקל מלשלוח קובץ במייל ולקבל מיד חלק פלסטי בבית. לא צריך הובלה ימית, משאיות ומחסן בשביל זה. נשמע נפלא?  כמובן, בתנאי שאתם גרים בדיוק מעל למצבור דמיוני של פלסטיק טבעי וגולמי הבוקע מהקרקע בצורת חוטים בעובי מדויק של 1.75 מ"מ.  בשביל לייצר קילוגרם אחת של מוצר פלסטי בהדפסה תלת ממדית ביתית תהיו זקוקים לפחות ל- 1.2 קילו של חומר גלם המיוצר אי שם, מגיע ממחסן גדול, נארז ונקשר, שט לו באוניה לנמל,  מועמס על משאית, מאוחסן מדף בחנות ומגיע משם לבית הצרכן ומשם 20% הפסולת עושה את הדרך ההפוכה למחזור או לפח.   כנראה שעדיף ונכון יותר לשנע כבר את המוצר הסופי ישירות מהמפעל לחנות או לבית הצרכן. 


בתוך הבית, עדיף להדפיס שוקולד
מדפסת תלת ממד ביתית היא כלי נהדר לחובבים. כמו מסור חשמלי, רתכת ומחרטה רק הרבה יותר מדליק. זה כלי נהדר לבדוק רעיונות חדשים ולייצר חלקי פלסטיק מיותרים בשביל הפאן. אבל, בטכנולוגיה הקיימת היום, ההשפעות הסביבתיות מקשות על הפיכתה למוצר לכל.     

גל רז
 

3 תגובות:

  1. אבל כשיש לך מוצר שנשבר בו חלק קטן, הכי זול וחסכוני זה להדפיס
    וקח בחשבון שמדפיסים רבים, גם לוקחים עבודות מבחוץ, כך שהמדפסת הביתית לא משמשת רק אדם אחד

    השבמחק
  2. זה לא שאי אפשר למצוא הצדקה למדפסת ביתית, אבל עדיף להדפיס על מרפסת פתוחה והרחק מילדים.

    השבמחק
  3. גם תנור גז צריך להרחיק מילדים

    השבמחק