נושא הבלוג

קצת קשה לדחוס יותר מ- 25 שנות ניסיון של תיב"ם מכני תלת ממדי והדפסה תלת ממדית לתוך בלוג אחד. אבל, זה כייף לנסות.
הבלוג מיועד למקצוענים ולחובבים ב 3D CAD וב 3D Printing למי שרוצה ללמוד ולהבין יותר על הטכנולוגיה ועל החידושים בתחום. אשמח לתגובות ולשיתוף.

יום שני, 3 במאי 2010

לינוקס, לא לתיב"ם אבל מומלץ


יש כמובן עוד מערכות הפעלה ל PC חוץ מהחלונות. אבל, לצערי הסיכויים שאתם קוראים טור זה על מערכת שהיא לא חלונות הם קלושים. בכל זאת, רציתי לספר לכם על חג קטן שקורה פעמיים בשנה – השחרור של מהדורה חדשה של "אובונטו" – מערכת הפעלה ל PC ממשפת הלינוקס. קצת על לינוקס ניתן ללמוד כאן http://linux.org.il/whatis וגם כאן http://en.wikipedia.org/wiki/Linux .
image
ההפצה הנקראת אובונטו היא כמובן לא מערכת הלינוקס היחידה, בטח שלא הראשונה ויתכן שגם לא הטובה ביותר אבל, היא בהחלט הנפוצה ביותר. עם כל החיבה לרעיון הקוד הפתוח, החינמי והמפותח על ידי הקהילה עבור הקהילה, ההצלחה של אובונטו נובעת עדין מכסף, והרבה כסף שמגיעה ממיסד ההפצה  הלא הוא מארק שטלארד. מליונר דרום אפריקאי שתומך בפיתוח. 

אובונטו היא מערכת הפעלה חינמית שמגיעה עם חבילה שלמה של תוכנות אופיס בחינם. היא יודעת להריץ סרטים ולהשמיעה מוזיקה. היא בטוחה לגמרי ממזיקים כגון וירוסים או רוגלות. קל להתקין אותה, היא תומכת מצוין בעברית, יש לה אלפי תוכנות משלימות בחינם, יש לה תמיכה מצוינת בחינם על ידי קהילה גדולה של משתמשים ןהיא יציבה, בשלה וחסכונית מאוד במשאבים.
imageהשאלה היא מה יש לי לחפש בלינוקס? הרי אין שום אפשרות להריץ תוכנת CAD אמיתית על לינוקס. ותוכנת הצפייה הנפוצה eDrawings  שיודעת לרוץ על MAC , אפילו   WINE לא נתמכת ,  גם לא דרך אמולטור . תוכנות התיב"ם להפצות לינוקס הן עלובות , מיושנות ולא שוות את המאמץ  והגרוע מכל הוא שהכל בלינוקס (טוב, זה לא מדויק, אבל כמעט הכל) בחינם! עכשיו, במידה ולא שמתם לב, אני מתפרנס כבר עשור וחצי ממכירת תוכנות. החיבה שלי ללינוקס עוד תחשד כדומה לבעל תחנת דלק שרץ לרכוש מכונית חשמלית משי אגסי .
האמת היא שאני מאוד גאה להכריז שחמישית מהמחשבים אצלי בבית מריצים לינוקס שזה אומר, מחשב אחד בדיוק. המחשב הנ"ל עסוק כרגע בלהשתדרג (אני מקווה שבהצלחה) לגרסת ה" "Ubuntu החדשה ה 10.04. המחשב הוא PC ישן מסדרות הפנטיום הראשונות. הוא נרכש לפני כ 10 שנים בתקופה בה נולדה ביתי הראשונה. בעוד היא עוברת מזחילה להליכה ובהמשך לריצה, עשה המחשב את הדרך ההפוכה. בעית חומרה מסתורית השאירה אותו עם חלונות NT  עד שיום אחד, לפני כשלוש שנים הוא הרים ידיים וסרב להמשיך ולהתקדם הלאה מהמסך השחור עם הודעת השגיאה. היה זה דיסק  של לינוקס ללא התקנה שהציל אותי ואת המידע ואפשר לי לגבות את המחשב לפני פרמוט. המחשב סרב בעקשנות של פרד לכל נסיונות הפרמוט ולפיתויים לקבל להתקנה חדשה של מערכת חלונות. מה לא ניסיתי. התדרדרתי אפילו לחלונות 98 הבזוייה אבל ללא הועיל. רגע לפני שזרקתי אותו לפח התקנתי לינוקס והופ, המחשב קם לתחיה  .
מאז, החוויה שלי ממערכת ההפעלה "אובונטו" היא מאוד חיובית. ה"אובונטו" מביאה לשולחן העבודה משהוא צעיר ורענן. היא מסקרנת וכיף להשתמש בה. המחשב עם האובונטו משמש אותנו בעיקר לשמיעת מוזיקה, סרטים וגלישה. הוא מחובר למסך "37  ובהתחשב בגילו מתפקד בסדר.  הוא מתופעל על ידי כל בני הבית והם אדישים לגמרי לכך שהוא לא ווינדוס.  

התרומה של לינוקס ללקוחות חלונות
ההשוואה שרבים עושים בין לינוקס לחלונות או ל OSX של אפל היא שגויה בעיני. ללינוקס תפקיד משלה בעולם והוא לא בהכרח כתחרות מול חלונות.  אני מאמין שיש הרבה מקום בשוק לתוכנות ומערכות הפעלה חופשיות, בקוד פתוח וחינמיות. הייתי שמח עם היו פתרונות הדומים לסולידוורקס גם לסביבת לינוקס ומצידי, הם יכולים להיות חינם. עולם התיב"ם רק יכול להרוויח מכך בדיוק כפי שלדעתי מקרוסופט והלקוחות שלה רק מרוויחים מהקיום של לינוקס. קל להסביר למה הלקוחות נהנים. הם נהנים מכך שיש תחרות. הם נהנים מכך שזו איננה תחרות בין תאגידי ענק, מסוג אותם הקרבות שמאלצת להזרים תקציבי ענק לשיווק ולמכירות ומשאירות את שני הצדדים מדממים על חשבון הלקוחות. 
חברת כגון מיקרוסופט, מרוויחה מכך שקהילת הקוד הפתוח היא חופשיה וחסרת מחויבויות ולכן נכונה לנסות רעיונות וכיוונים חדשניים. מותר לה להעיז ומותר לה להכשל. עבור החברות, זה שדה התבוננות נהדר שממנו אפשר לגנוב רעיונות טובים ללא סיכון לתביעה. קהילת הקוד הפתוח תומכת בשיתף רעיונות וסולדת מהגנה על תוכנה באמצעות פטנטים ותביעות.  תוכנות הקוד הפתוח יכלות לרמז על טרנדים וכיוונים עתידיים . מחיר הרכישה האפסי נותן אפשרות נהדרת לחשוף יותר משתמשים לטכנולוגיה ובהמשך, להפוך אותם ללקוחות משלמים של תוכנה מסחרית. כאשר ללקוחות יש יותר אפשרויות לבחור בין תוכנות שונות והם אינם מרגישים כשבויים של חברה אחת או שתיים, הכעס שלהם כלפי החברה המסחרית יורד ונותן לאותה חברה יותר "שקט" ציבורי ופחות לחץ.
ההתנגדות הרבה שמעוררות מערכות הקוד הפתוח כגון לינוקס אצל לא מעט אנשים איננה מובנת לי כלל. מספיק שתקראו את חלק מהתגובות לכתבות על לינוקס או שתספרו בסביבתכם שאתם משתמשים בלינוקס כדי לקבל הערות "מבינות" על כך שאין כמו חלונות / מק.  המלצה שלי היא להפסיק להתיחס ללינוקס כמערכת הפעלה רק לפריקים או לאנרכיסטים אנטי מיקרוסופט.  תנו לה הזדמנות.  אתם למשל יכולים כמוני, לקחת מחשב ישן שכבר לא סוחב ולתת לו חיים חדשים עם לינוקס. כנראה שעדין תזדקקו בחיים האלה לחלונות אבל, אתם תהנו מסביבת העבודה החדשה עם חוקים משלה והרבה רעיונות מעניינים ויעילים. תחשבו על Windows כעל מכונית. למשל טויוטה קורולה. תדמינו שיש לכם אחת כזו וכבר שנים, כל חמש שנים אתם מחליפים אותה באחת חדשה יותר. היא אמינה והיא נפוצה, לכולם יש כזו. אתם יודעים היכן נמצא כל מנוף ושעון, איך לכוון את הכיסא ובאיזה צד נמצא מיכל הדלק. אתם מכירים את השגעונות שלה. יודעים שהמנוע מספק אבל גם, שאין טעם ללחוץ אותה בסיבובים. כנראה שהסיכויים שאצליח לשכנע אותכם לרוץ מחר לסוכנות ולהחליף אותה באלפא רומיאו (מכיסכם הפרטי, לא מליסינג) הם נמוכים. אבל בינינו, מי כאן היה מתנגד גם לאלפא רומיאו בחניה לנסיעות כיף מידי פעם?
אז תעשו לכם טובה ותפרגנו לעצמכם הפצת לינוקס נחמדה וגם אם לא הולך וגם אם אתם לא לגמרי מרוצים (זה קורה, אפילו ל IPHONE יש מתנגדים), אנא תזכרו ששיש הרבה אנשים שהשקיעו במערכת מאות שעות ללא תמורה רק כדי לקדם לעזור ולפתח את התחום וללא אותם אנשים, לא תהיה שום מניעה בעתיד למכור לכם את חלונות 10 (איך שלא יקראו לה), ב 15,000 דולר והרי בניגוד לאלפא רומיאו, הלינוקס לגמרי בחינם.
גל רז

2 תגובות:

  1. גיל רוסטוקר5 במרץ 2012 בשעה 9:13

    הי גל
    אני כבר מעל חמש שנים עם אובונטו ( אני כרגע עם 11.10), יש ברשותי שני מחשבים המחשב המחובר לרשת הוא מחשב האובונטו , אני מוצא את מערכת ההפעלה קלה ונוחה, למעט כמה אתרים שעדיין מתעקשים לא לעבוד לפי הסטנדרט, וכן פתיחת המסמכים של WORD לדורותיהם הוא קל ופשוט.
    הבעיה מתחילה עם כרטיסי המסך שלא נתמכים בצורה מובנה.

    השבמחק
  2. גיל רוסטוקר6 במרץ 2012 בשעה 7:00

    הורדתי אתו אתמול אבל הוא לא כל כך אינטואיטיבי - לגבי ה UNITY אני כבר התרגלתי אבל אתמול מצאתי AP שיוצר סרגל כלים כמו של מק

    השבמחק